YouTube Red

I går annonserte YouTube at de lanserer abonnementstjenesten YouTube Red i neste uke for amerikanske brukere. Dagsrevyen ba meg si ti sekunder om dette.

YouTube har en enorm posisjon, men hundrevis av millioner brukere, mange av dem ser video lenge hver eneste dag. De unge ser mest. YouTube er også tilgjengelig på alle tenkelige plattformer: Web, mobil, nettbrett, Apple TV og andre bokser, i smart-tever og i spillkonsoller.

Selv om YouTube tjener mye på reklame vil de nå tjene enda mer: Det er få (om noen) brukere som genererer reklameinntekter på ti dollar i måneden. Mange andre strømmetjenester har demonstrert at folk er villige til å betale en slik sum, og nå vil YouTube ha sin del av kaka.

Ikke bare konkurrerer de da direkte med Netflix, HBO og andre strømmetjenester for video. Ved å benytte YouTubes sterke posisjon vil Google (som eier YouTube) forsøke å redde Google Music gjennom den nye strømmetjenesten YouTube Music. Dermed utfordrer de også Spotify, Tidal og Apple Music.

YouTube benytter seg av stjerner som har slått seg opp gjennom videoblogger. YouTube-sterner som PewDiePie får hovedroller i nye, profesjonelt prouserte fiksjons- og dokumentarserier som kun skal sendes på YouTube Red.

Det er en drastisk endring, og det skal bli spennende å følge hvordan det går:

  • YouTube har forsøkt seg på betaltjenester før uten hell. Vil de lykkes denne gangen?
  • Hvordan vil dette påvirke reklameinntektene? Om mange nok betaler for reklamefritak er det ikke lenger vits i å reklamere på YouTube.
  • Hva med dem som lager videoene? Hvor mye skal de få betalt? I dag får de 55% av reklameinntektene. Hvordan vil YouTube fordele abonnementspengene?

Det er en god artikkel om YouTube Red i The Verve.

Du er kanskje også interessert i

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *