We're hiring again!

Our department is offering a Ph.D. grant:

A position as a Ph.D. researcher targeted on dialogic mass media, especially visually realistic computer games, is available at the department of Media and Communication.

The ad is unfortunateley only in Norwegian at the moment, but we're working on a translation. You need a project description of a workable Ph.D. project in the area described.

Enquiries about the posts should be directed at one of the following:

The closing date is September 5.

Here's the text of the Norwegian ad:

REF. NR.: 05/17813

Fire sett av søknad med stillingens referansenummer med prosjektbeskrivelse på inntil 10 sider (inkl. fremdriftsplan for prosjektet), liste over publiserte og upubliserte arbeider, CV, samt ett sett vitnemål og attester, sendes innen søknadsfristen til: Det humanistiske fakultet, Postboks 1079, Blindern, 03l6 Oslo. (Hvis personlig levering: HFs delarkiv, 2. et. Niels Treschows hus).

Stipendiatstillingen er treårig og tilknyttet Institutt for medier og kommunikasjon.

Prosjekt om deltakelse i dialogiske massemedier

Med dialogiske massemedier menes en lang rekke digitale medieteknologier som har fått utbredelse de siste ti årene og som er kjennetegnet ved at mottakerapparatene også er sendere. Slike medier kombinerer hovedtrekket ved massemediene, at mange publikummere kan overvære det samme medieinnholdet, med «returkanalen» fra dialogmedier som telefon, hvor hver mottaker også kan være en avsender og dermed inngå i en dialog. Web og nettspill er typiske eksempler på dialogiske massemedier, men nye og interessante applikasjoner utvikles også for mobile terminaler og digitalt fjernsyn. Med deltakelse menes her at publikum deltar i en dialog ved å konsumere mediebudskap og på bakgrunn av dette generere nye budskap. Slik deltakelse formes av mange forhold, noen som fremmer deltakelse, andre som setter rammer eller begrenser deltakelse.

Dialogiske medier er et interessant forskningsobjekt fordi det representerer en ny utvikling innenfor mediene; de gir publikum nye muligheter, men stiller også nye krav til økonomi, teknisk utstyr og kunnskap; og de innebærer potensielt sett nye muligheter for et mer deltakende samfunn. Forskning viser likevel at betydningen av brukernes motivasjon, ønske og muligheter for å bruke deltakelsesmulighetene ofte undervurderes. Et utgangspunkt er at publikum deltar i ulik grad og på ulike måter, og inntar ulike roller i møtet med ulike digitale medier og genre. Publikum er et begrep med mange dimensjoner.

Spill med høy grafisk realisme — Ref. nr.: 05/17813

Dataspill er et medieuttrykk som vokser i popularitet, og barn som vokser opp nå vil ha dataspill som en naturlig del av sine medieerfaringer. Da er det naturlig å tenke seg at elementer av dataspill også vil finne veien inn i andre medieuttrykk. Det siste året har nye spill og spillplattformer demonstrert en voldsom økning i den grafiske realismen i levende bilder animert i sanntid. Flerbrukerspill er også i ferd med å bli en viktig sosial arena, et enkelt spill som World of Warcraft har 6,5 millioner abonnenter. Vi ser behov for å øke forståelsen av spill som eksempel på levende bilder i datamedier, på deltakelse i virtuelle spillmiljøer, og på spilldesignets forming av brukerens deltakelse. Vi søker en stipendiat som skal studere flerbrukerspill med sterk grafisk realisme, fortrinnsvis med fokus på det visuelle uttrykket.

Tilsettingen gjelder for en periode på 3 år. I henhold til gjeldende retningslinjer vil evt. tid som forskningsstipendiat eller tilsetting i annen rekrutteringsstilling helt eller delvis bli fratrukket tilsettingstiden. Den som tilsettes vil bli knyttet til fakultetets organiserte forskerutdanning. Det vitenskapelige arbeidet skal munne ut i en doktoravhandling som skal forsvares ved fakultetet med tanke på å oppnå graden Ph.D.

Den som tilsettes må ha universitetsutdannelse tilsvarende mastergrad eller cand.polit/cand.philol i medievitenskap. Utenlandsk utdanning skal være godkjent på forhånd og bekreftet kopi av godkjenningsbrev skal vedlegges. De viktigste formelle opptakskriterier vil være minimum 5 års utdanning, fagsammensetning og faglig bredde, hovedfagsnivå med en hovedoppgave tilsvarende norsk omfang og relevant utdanning i forhold til arbeidet med en Ph.D.-grad.

Universitetet i Oslo ønsker flere kvinner i vitenskapelige stillinger. Kvinner oppfordres til å søke.

Ved vurdering av søknadene vil det bli lagt vekt på søkernes faglige og personlige forutsetninger for å gjennomføre prosjektet og bidra til hovedprosjektet. Søkerne kan bli innkalt til intervju.

En orientering om Ph.D. programmet i medievitenskap ved Det humanistiske fakultet og relevante regelverk og søknadsskjemaer for doktorgradsutdanningen finner du her: http://www.hf.uio.no/forskning/

Vi viser også til: http://www.hf.uio.no/personal/1017.html.

<< Previously in Surftrail:
digital literacy

Next: >>
blogs in norwegian web newspapers